Metsurin Pilates

Pilates

Historiaa

Pilates-menetelmä on nimetty Joseph Hubertus Pilateksen (1883- 1967) mukaan. Saksassa syntynyt ja 1920-luvulla Yhdysvaltoihin New Yorkiin muuttanut Pilates julkaisi kehonhallintamenetelmänsä ”Controlology”- nimellä. Tämä alun perin nyrkkeilijöiden kehonhallinnnan kehittämiseksi suunniteltua menetelmää alettiin kutsua kehittäjänsä mukaan Pilatekseksi.

Kehonhallinnan kehittämisen menetelmiä on maailmalla useita. Niitä löytyy mm. tanssin, voimistelun ja kamppailu-urheilun maailmasta. Esim. Moshe Feldenkrais (1904- 1984) oli jujitsun ja itsepuolustuksen opettaja. Hänen nimeään kantaa Feldenkrais-menetelmä.

Somatic Pilates on koulutuskokonaisuus, joka keskittyy kehonhallintaan. Somatic Pilates perustuu Joseph Pilateksen kehittämään kehonhallintamenetelmään yhdistettynä nykyiseen tietämykseen lihasten aktivaatiojärjestyksistä. Menetelmä seuraa nykytutkimusta ja kehittyy jatkuvasti.

Fysioterapeutti Jarmo Ahonen on Pilateksen uranuurtaja Suomessa. Hän toimii Somatic Center Finlandin pääkouluttajana. Hän on toiminut pitkään huippu-urheilun parissa ja opiskellut Pilatesta USA:ssa.

Somatics tulee kehoa tarkoittavasta sanasta sooma. Somaattinen eli ”minä”-näkökulma herättää ja vahvistaa kykyämme tuntea ja korjata itseämme tahdonalaisesti.

 

Pilates Power House

PIlates Power House on keskivartalon tukikorsetti, jonka perusta on lantionpohjan lihakset. Seinän muodostavat vatsan syvät lihakset yhdessä alaselän lihasten kanssa ja katon muodostaa pallealihas.

Voima tulee tämän ”voimatalon” hyvin koordinoidusta yhteistoiminnasta. Sisältä ulos-tarkoittaa aktivaatiojärjestystä: Ensin syvät, sitten pinnalliset lihakset.

Pilates julkaisi periaatteensa 1920-luvulla, mutta vasta 1990-luvulla saatiin tieteellinen näyttö, että näin todellakin on.

 

 

Metsurin Pilates

Pilates- menetelmän kuusi periaatetta:

  • Hallinta
  • Keskittyminen
  • Keskustan käyttö
  • Hengitys
  • Täsmällisyys
  • Liikkeen Virtaus

 

Somatic Pilates sisältää kuusi lisää:

  • Koordinaatio
  • Tietoisuus
  • Tunteminen
  • Tila
  • Aika
  • Paino

 

Metsurin Pilates on kehitetty yhdessä ammattimetsureiden kanssa 2015-2016.

Jatkuva liike yli 10 kg:n painon (moottori/raivaussaha ja ammattivaatetus) kanssa erittäin vaihtelevassa maastossa haastaa koko kehon dynamiikan.

  • Lantion vakauttaminen ja vartalon linjaus
    • Vatsalihaskorsetin avulla
    • Jalan/ jalkojen linjauksella
  • Keskivartalon tuen vahvistaminen/ liikkuvuuden parantaminen
  • Hengitystekniikoiden käyttö
    • Lateraalihengitys
    • Palleahengitys
    • Kärkihengitys
  • Hartiaseudun liikkuvuuden kehittäminen
  • Tasapainoharjoitteet ja jalan linjaus
  • Ryhdin palauttaminen ja kehon oikaisu

 

SuomenPilates-logo-www